Google RankBrain: Yapay Zeka Algoritması nedir?

İÇİNDEKİLER

RankBrain, Google tarafından 2015 senesinde yayınlanan ve gün geçtikçe kendini geliştiren bir yapay zeka algoritması. Aynı zamanda, 2018'in de en önemli sırlama faktörlerinden bir tanesi olduğu düşünülüyor.

Yapay Zeka Nedir?

İngilizcesi 'Artificial Intelligence' olan yapay zeka, bilim ve teknoloji dünyasının uzun yıllardır üzerinde çalıştığı bir olgudur. Makinelerin, bilgisayarların veya robotların tıpkı insanlar gibi davranmasını amaçlayan bu olgu, aslında bize çok da uzak olmayan bir teknolojidir. Yapay zekanın türlü örneklerine çevremizde görebilmek mümkün. Bize en yakın olan örnek ise Google algoritmaları ile Apple'ın geliştiricisi olduğu Siri'dir. Örnekler bu şekilde uzayıp gidebilir.

Yapay Zeka ile Makine Öğrenimi Aynı Şey Mi?

Yapay zeka ile makine öğrenimi farklı olsalar da birbirlerini besleyen kavramlardır. Makine öğrenimi, olasılık kuramı, yapay zeka, istatistik, veri madenciliği vb. kavramları besleyen bir yöntemdir. Makinelerin bir konsepti algılayabilmesi için üretilen binlerce algoritma sonucu ortaya 'öğrenme' dediğimiz bu kavram çıkar. Bir bilgisayarın dünya satranç şampiyonasını yapay zeka sayesinde kazanırken, satrancın teknik ve taktiklerini ise makine öğrenimi sayesinde kavrar.

Google'ın geliştirdiği RankBrain algoritması da kullanıcıların ne aradığını anlayarak daha iyi sonuçlar vermeyi hedefliyor. Şu anda kullanılan yüzlerce algoritmayla eş zamanlı olarak kullanılacak olan RankBrain'in ilerleyen zamanlarda 'Arama Motoru' kavramını 'Arama İnsanı' olarak değiştirebilmesi mümkün. Sorulan basit ya da karmaşık soruları cevaplamak için tasarlanan RankBrain, yapılan arama için daha iyi sonuçlar göstermeyi hedefliyor.

Google RankBrain Nedir?

Harfleri ve sayıları matematiksel olarak bir algoritmaya dönüştüren RankBrain, yapay zeka sistemini öğrenen bir makinedir. Bu tanım, RankBrain için teknik bir tanım olsa da Google, arama sonuçlarını iyileştirmek adına bu algoritmayı kullanıyor.

Google, RankBrain ile kullanıcıların ne istediğini, ne aradığını öğreniyor ve kullanıcılara daha iyi sonuçlar sunmayı planlıyor. Aramanın yapıldığı lokasyon, girilen anahtar kelimeler vb. değişkenleri göz önünde bulundurarak, kullanıcının tam olarak neyi aradığını, nasıl bir sonuca varmayı çalıştığını öğrenmeyi hedefliyor.

RankBrain algoritması, Google kaynaklarına göre yapılan herhangi bir aramada hangi sonucun gösterilmesi gerektiğini değerlendiren en önemli üçüncü faktör olarak kabul ediliyor. Ayrıca RankBrain, tüm dünyada yapılan aramaların yüzde 25'inden daha azını etkiliyor.

Google RankBrain ve İçerik

RankBrain algoritması, içerik pazarlama sürecini de doğrudan etkiliyor. İçeriğinizi hazırlarken metninizin, algoritmaların doğru şekilde anlaşılabilmesi adına, anahtar kelimeler yakın ve eş anlamlı sözcükler içermesi son derece önem arz ediyor.

İçeriğinizin, hem kullanıcıların talebine cevap sunması hem de SEO odaklı olması oldukça önemlidir. İçeriğinizi yazarken tek bir anahtar kelimeye odaklanmak yerine anahtar kelimenize yakın ve eş anlamlı kelimeleri kullanmanız gerekiyor.

Sayfanızın Title ve Discription bölümleri de artık sadece anahtar kelimelerin kullanıldığı başlıklar olmaktan çıkıyor. Yerini ise kullanıcılarla etkileşim halinde olan başlıklar dolduruyor.

RankBrain Hakkında

RankBrain algoritması için en önemli olan şey, kullanıcılar için oluşturulan ve gerçek bilgi sunan içeriklerdir. Bu nedenle, içeriğinizi daha iyi yansıtmalı, boş cümlelerle metninizi şişirmektense, bilgiye odaklanmalısınız.

RankBrain algoritması, içeriğinizi daha iyi şekilde anlamak ister. Bu nedenden ötürü, internet sitenizdeki içerikleri yeniden gözden geçirirken önem vermeniz gereken nokta, Google'a yardımcı olmaktır.

Tek bir anahtar kelime üzerinde yoğunlaşmak yerine, farklı kaynaklardan alıntılar yaparak kullanıcılara dopdolu bir içerik sağlayın. Buna ek olarak, anahtar kelimelerinizi Google'da üst sıralarda yer almak için metninizin içerisinde iyice yedirilmiş halde birkaç kez tekrar edebilirsiniz.

Bağlantılarınız

Google'da üst sıralarda yer almanızın en önemli önceliklerinden biri de diğer web sitelerinden aldığınız gerçek bağlantılardır. Google RankBrain, diğer sitelerden aldığınız bu gerçek bağlantıları olumlu şekilde değerlendirerek sitenizi üst sıralara taşır.

Sesli Aramalar

Gelişen teknolojiyle birlikte hayatımıza giren sesli aramaların her geçen gün kullanımı yaygınlaşıyor. Artık içeriklerinizi yaratırken teknik terimler yerine, kullanıcıların sosyal hayatında kullandıkları kelimeleri ve komutları kullanarak ne şekilde arama yapacağını düşünmeli, içeriğinizi buna uygun şekilde düzenlemelisiniz.

Sesli Aramalar Hakkında

Sesli aramalar, birbirinden farklı ve çeşitliliği yüksek sorgular içeriyor. RankBrain algoritması da burada devreye giriyor ve kullanıcıların yaptıkları aramalarda hangi sonuca ulaşmak istediklerini anlayarak, doğru sonuçlara ulaşmalarında yardımcı oluyor.

Google RankBrain İçin 3 Optimizasyon Tavsiyesi

1. Meta açıklamalarını kontrol edin: Tıklama sayınızı arttırmanız sıralamada daha yüksek noktalara ulaşmanızı sağlar. Tıklama sayısını arttırmanın en önemli yollarından bir tanesi de başlık ve açıklamalarınızı kullanıcıların ihtiyaçlarına yönelik tekrardan oluşturmaktır.

2. İçeriklerinizi kullanıcı odaklı olacak şekilde düzenleyin: Anahtar kelime odaklı içerik üretmek geçmişte kaldı. Bunun yerine içeriğinizde bulunan anahtar kelimelerin farklı versiyonlarını kullanın ve konuyla ilgili başlıklara içeriğinizde yer verin.

3. Kullanıcı odaklı hareket edin: İçeriğinizi oluştururken teknik terimlere yer vermek yerine kullanıcıların günlük hayatta konuştuğu dil üzerine odaklanın. Yalnızca arama motorları için içerik oluşturursanız, sıralamada ciddi kayıplar yaşayabilirsiniz. Sitenizde bulunan içerikleri sesli bir şekilde okuyun, eğer metniniz günlük konuşma diline yakın değilse, RankBrain odaklı da değildir.

Google Mühendisi Greg Corrado'nun Google RankBrain Hakkındaki Yorumları

Google'da Kıdemli Araştırma Görevlisi olarak görev yapan Greg Corrado, RankBrain algoritması hakkında merak edilenleri açıkladı;

- RankBrain algoritması, Penguin, Hummingbird ve Panda algoritmalarından sonraki en önemli sıralama faktörü olacak.

- 1.5 yıllık çalışma sonucu ortaya çıkan bu algoritma bir anda değil, zamanla devreye girecek.

- Google'da çalışan ve sadece 15 mühendis tarafından bilinen bir matematiksel dil, kullanıcılara anlamak için kullanılacak.

- RankBrain algoritması zaman geçtikçe öyle bir değer kazanacak ki, ortadan kaldırmaya çalışmak Wikipedia'yı ortadan kaldırmak kadar zor olacak.

- RankBrain algoritması, daha önce hiç karşılaşılmamış aramaları da algılamaya çalışacak.


Büşra Özgüç
Büşra Özgüç
×
Mobil Sürümünü görüntüle
loader yükleniyor...