Web Tasarım Projelerinde En Önemli Nokta : BRIEF

Web sitemiz aracılığı ile, çoğunluğu teklif isteği ve randevu talebi olmak üzere, onlarca mesaj geliyor. Biz de bu gelen mesajları, doğru ve eksiksiz hale getirerek, teklif verme / görüşme sürecimizi geliştirmeye çalışıyoruz ve sürekli de bu süreçlerimizi geliştiriyoruz. Bu süreçlerle ilgili bazı olumlu tepkiler alırken, bazı eleştiriler de alıyoruz. Örneğin talepleri hızlı bir şekilde teklife çevirebilmemizi bazı firmalar tarafından profesyonel bulunmazken, bazı firmalar tarafından tebrik edildiğimizi gördük. Aldığımız tepkilerin aslında proseslerimiz hakkındaki yanlış anlamalar ve bizim yeterince açıklayamadığımız durumlar olduğunu tespit ettik. Bu sebeple de, genel karşılaştığımız eleştirileri ve bizim bu konuyla ilgili düşüncelerimizi sizlere aktarmanın uygun olacağını düşündük.

Bunlara tek tek değinmek istiyoruz :

"Herkes şu fiyat aralığında fiyat veriyor siz neden böyle bir (yani daha yüksek) fiyat veriyorsunuz ?"

Herkesten kasıt tüm bu işi yapan ajanslar mı, yoksa sadece sizin aldığınız teklifler mi ? Sanırım ikincisi olsa gerek zira arama motorlarında üst sıralarda çıkan firmaların büyük çoğunluğu, kaliteden ziyade, çok sayıda satış yapmaya odaklanıyorlar... Dolayısı ile birincisi burada alınan teklifler tüm evreni tanımlamıyor, diğer taraftan pazarlama açısından daha farklı dinamiklerle çalışıyorlar. Oysaki, işini çok iyi yapan ajanslar müşterilerini ya referans yolu ile, ya da yarışma ve başarı sitelerindeki yapmış olduğu işlerle alıyorlar. Mediaclick olarak bizlerde yaptığımız her işi, özgün fikirler, yeni teknolojiler ve farklı tasarım yaklaşımları ile yapmaya gayret ediyoruz. Bu sebeple de, bünyemizde ortalamanın üstünde tasarım ve yazılım uzmanları barındırıyoruz. Yine MediaClick olarak bir web projesinin, planlama, tasarım ve yazılım aşamaları çoğu zaman 2 aydan fazla sürüyor. Bu yaklaşım sebebi ile de, projelerimizin maliyetleri bir çok web tasarım firmasının satış fiyatından bile fazla oluyor. Sektörde çok daha düşük bütçeli projelere itimat etmemenizi öneriyoruz. Zira bu tip projelerde yetersiz tasarım, proje gecikmeleri, kullanılabilirlik ve SEO hataları ve yazılım hataları gibi pek çok konu kısa dönemde karşınıza çıkabilir.

Elbette bunun yanında, hizmetin fiyatlanması konusunda, hele hele sanatsal yönü olan bir konuda, nitel bir ölçü olmayacağını söylememize sanırım gerek yok...

"İş başvurusu mu yapıyoruz, neden form doldurtuyorsunuz ?"

Meşhur bir hikayeyi hatırlayın. Ahşap bir evi en hızlı şekilde inşa edebilmek için 2 grup yarışıyor. Bu gruplardan birincisi planlama zamanını uzun tutuyor, ikincisi ise kısa bir planlamadan sonra projeyi hızlı bitirebilmek adına hemen işe koyuluyor. Beklenenin aksine, işe hemen koyulan grup, proje içerisinde yaptıkları revizeler sebebi ile projeyi daha geç bitiriyor.

Brief formunda istediğimiz bilgiler aslında bizim için harcadığınız bir zaman değil, bizzat projenizin doğru tarif edilmesi, düşünülmeyen yerlerin düşünülmesi adına, yani sizin kendi projeniz adına harcayacağınız bir zaman olacak. Yine bu harcayacağınız zaman, size doğru bir projelendirme ve doğru fiyatın iletilmesine, aynı zamanda sizin ciddi bir alıcı olduğunuz konusunda ajans tarafında olumlu bir düşünce oluşmasına neden olacaktır.

Yılların getirdiği tecrübemize dayanarak şunu söyleyebiliriz; gerçekten ne istediğini / istemediğini bilen kişiler bir projeden başarılı oluyor. Bu kişiler ise çoğunlukla isteklerini yazılı olarak dökümante ediyor. Eğer bu tip bir döküman mevcut değilse, biz de basit bir form ile temel anlamda önemli bilgileri almayı hedefliyoruz. Örneğin kaç dil, kaç adet ürün olacak vb... Aynı şeyi, sizi adresinizde ziyaret ederek de yapabiliriz elbette. Ancak bu yolla hem sizin hem de bizim vaktimizi tasarruf etmiş oluyoruz.

Zaten bu temasımızın ilk adımı oluyor. Taraflar, proje detayları, bütçe aralığı, yapabilirlik gibi konularda mutabık kalırsa, işin diğer adımı mutlaka görüşmek olacak. Ancak biz de, bir kısa liste içerisine girmemiz durumunda bu görüşmeyi yapmayı uygun buluyoruz.

“Gelin bir tanışma toplantısı yapalım dedik, iki adımlık yere gelmediniz !”

Şehir dışında hatta yurt dışında müşterilerimiz var ve kendilerine çekinmeden defalarca toplantıya gittik ve gidiyoruz. Burada önemli olan nokta, görüşme yapmadan evvel, beklentilerimizi karşılıklı olarak belirleyip, buna göre bir ön fizibilite yapabiliyor olmamız. Örneğin, sizin ayırdığınız veya ayırabileceğiniz maksimum bütçe 100 TL ve bizde 200 TL den daha düşük bir işi yapmak istemiyorsak, yanınıza gelerek bunu öğrenmemizin moral bozukluğu ve vakit kaybından başka faydası olmayacak. Örneğin, bir e-ticaret sitesi yaptıracaksınız, biz ise bu tip projelere girmek istemiyorsak yine karşılıklı vakit kaybı olacak... Bazı şeyleri daha işin başında açıkça konuşmak ve karşılıklı beklentileri öğrenmek her iki taraf içinde çok daha mantıklı...

Zaten bazı noktalarda karşılıklı olarak uygun olduğumuzu düşündüğümüzde, sizinle görüşmek biz isteyeceğiz.

"Şu site gibi bir site (bir yada bir kaç web adresi veriliyor) istiyoruz, kaça olur ?"

Bu sıkça karşılaştığımız ve süreç içerisinde mutlaka bir problemle karşılacağımızı bildiğimiz bir yaklaşım. Temelinde ise, sağlıklı bir brief hazırlamamış olmak var. Bir kere işin sahibi olarak siz, yapılışa ait detayları bilmeseniz, teknik detayları bilmeseniz dahi, işin detaylarında neleri isteyeceğinizi bilmeli, buna kafa yormuş olmalısınız. Aksi halde yapacağınız satın alma da, hüsran olacak, süreçte mutlaka problemlerle karşılaşacaksınız. Bu sebeple her bir detayı düşünmeli ve akabinde de karşınızdakine anlatacak şekilde dökümante etmelisiniz.

Eğer böyle olmaz ise, acaba hangi modüller var, bu modüllerin hepsine ihtiyacı olacak mı? Hangi modüllerde değişiklik yapılması gerekecek? gibi çok önemli noktalar netleşmemiş olacak. Ve sizin bile, karar vermediği / incelemediği bir proje için bizden fiyat bekliyor olacaksınız. Ortada bir sürü net olmayan nokta olmasına rağmen, bizlerden o noktalarda karar vermemizi bir de fiyatlamamızı istiyorsunuz anlamına geliyor.

Peki biz bu projelendirmeyi yaparken ya bazı noktaları görmemiş olsak ve sözleşme imzalandıktan ve biz işe başladıktan sonra bu ortaya çıkarsa ne olacak ?

“Biz sizden fiyat istiyoruz, siz bize fiyat aralığı soruyorsunuz" (Brief formumuzda sorduğumuz bütçe fiyat aralığı hakkında) bu nasıl iş ?”

Bizim brief formumuzda sorduğumuz bir aralık ve aslında oldukça geniş bir aralık. Bunu özellikle soruyoruz zira bir projeye başlarken tahmini bir bütçelendirme yapılmamışsa, bu da aynen biref eksikliği gibi bir eksikliktir ve projenin ciddiyeti konusunda bizlerde şüphe uyandırır. Diğer yandan, bütçe olarak bizim fiyat aralığımızın çok dışında bir bütçe için teklif ve projelendirme yapmayı uygun bulmuyoruz.

“Bizimle görüşmeden ve bu kadar hızlı nasıl teklif verebiliyorunuz ? Bu tavrınızı hiç profesyonel bulmadık.”

Bizlerin sektörde 15 yıldan fazla tecrübemiz var ve bir kaç soru sorarak aldığımız cevaplardan hareketle bir ön teklif hazırlayabiliyoruz. Bu aslında ne kadar profesyonel olduğumuzu göstermez mi? Zaten bu ön teklif ve eğer varsa bize anlatmadığınız veya yanlış aktardığınız şeyleri, karşılıklı görüşmemizde yeniden konuşulacak ve  teklifimiz revize edilecektir. Profesyonel bulmadığınız bu tavır, aslında sizin ve bizim vaktimizi boşuna harcamamamıza neden olacak profesyonel bir yaklaşım. Ayrıca, adamına göre değil, işe göre fiyat verdiğimizin bir kanıtı...

Konuyla bağlantılı daha önce yazdığım şu yazıları da okuyabilirsiniz :

https://www.mediaclick.com.tr/blog/web-tasarim-sirketleri-nden-teklif-alirken-nelere-dikkat-etmelisiniz

https://www.mediaclick.com.tr/blog/web-tasarim-firmalari-ndan-demo-istemek-gercekten-masum-bir-istek-mi