Dijital ajanslar - dijital ajans tipleri ve çalışma alanları

Dijital Ajans Nedir ?

Dijital ajans kavramı, dijital pazarlamanın alanlarından biri ile ilgilenen ajanslar için kullanılan bir terimdir. Kimileri ise, dijitalin bu kadar hayataımızın ve pazarlamanın içinde olduğu bir dönemde, pazarlamayı dijital ve dijital olmayan olarak ayırmanın mümkün olmadığı görüşündedir. Fakat yine de "dijital ajans" kavramı, pazarlamanın dijital alanında faaliyet gösteren ajanslar için kullanılmaktadır.

"Dijital Ajans" kavramı aslında genel bir kavra olarak karşımıza çıkıyor. Zira dijital pazarlama içerisinde bir çok dikey mevcut. Kimi ajanslar bu dikeyin birkaçında hizmet verirken, bazıları sadece bir dikeye odaklanabiliyorlar.

 

Bu dikeylere ve bu dikeyde yer alan ajans tiplerine değinecek olursak :

Dijital Reklam Ajansları

Dijital reklam ajansları bünyelerinde tasarım ve yazılım departmanlarını bulundururlar. Web grafikeri, front-end geliştiriciler ve back-end geliştiricilerden oluşan ekipleri ile, web sitesi, email bültenleri, bannerlar, web tabanlı çalışan yazılımlar geliştirirler. En yaygın reklam ajansı tipidir. Birçoğu aşağıda belirtilen alanlarda da müşterilerine destek verir.

Sosyal Medya Ajansları

Sosyal medya strateji oluşturma, sosyal medya yönetimi, sosyal medya takibi (monitoring) ve sosyal medya aplikasyonları geliştirme işlerini yapan ajanslar, sosyal medya ajansı olarak anılırlar. Ancak bu dikeylerden sadece birine odaklanmış ajanslar da vardır. Örneğin : sosyal medya takibi (monitoring) işine odaklanan, ağırlıklı olarak yazılım mühendisleri tarafından oluşturulan ajanslarda vardır.

SEM & SEO Ajansları (Performans Pazarlama Ajansları)

Arama motorlarında reklam ve doğal sonuçlarda üst sıralarda yer alma hizmetleri sunan ajanslar, SEM (Search engine Marketing) ajansları olarak anılır. Bazı ajanslar sadece SEO ya odaklanabilir, bu ajanslara SEO ajansı denir. SEM ajansları, yine bu hizmetlere "Affiliate Marketing" ve benzeri diğer performansa dayalı hizmetleri de katarak, hizmet yelpazesini genişletebilirler. Bu sebeple bu tip ajanslara "Performans Pazarlama Ajansları" da denilmektedir.


Dijital Medya Planlama Ajansları

Dijital medya bütçesini, bütünleşik bir şekilde planlayan ve gerekli mecralarda satın almasını yapıp, ölçümleyen ajanslara dijital medya planlama ajansları denir. Bu ajanslar genellikle onlarca mecradan satın alma yapar ve bu satın alma sonrası gelen trafiği 3.parti bir yazılım ile ölçer ve raporlar. Böylece tek elden ve daha bütüncül bir yaklaşımla planlama ve ölçüm yapılır.

Mobil Pazarlama Ajansları

Mobil cihazlarda reklamcılık ayrı bir uzmanlık alanı. Bu sebeple de mobil tarafta yer alan cihazlar ve içerikler için, ayrı bir uzmanlığa sahip ekipler oluşturulma ihtiyacı doğmuştur. Mobil Pazarlama Ajansları, cep telefonu başta olmak üzere, mobil cihazlarda reklam konusuna odaklanmıştır.


Dijital PR Ajansları

Dijital dünyada markaların bilinirliğini arttırma ve itibarını yönetme işini yapan ajanslara dijital PR ajansları denir. Ancak bu iş genellikle, sadece bu iş üzerine odaklanmış değil, diğer işlerle beraber yürütülen bir iş olarak karşımıza çıkmaktadır.


İçerik Ajansları

Dijital dünyada kullanılacak içerikleri üreten ajanslardır. Bir web site içeriği, bir meta içeriği, bir blog içeriği hep bu ajanslar tarafından üretilir. Bilhassa düzenli blog içeriği üretmekte zorlanan firmalar bu tip bir destek alırlar.

 

3D (AR ve VR) Tasarım Ajansları

AR (Arttırılmış Gerçeklik) ve VR (Sanal Gerçeklik) konularında proje yapan, 3d katalog ve benzeri uygulamlar hayata geçiren ajanslara, 3d tanıtım ajansı denir.


E-mail Marketing Ajansları

Toplau E-posta gönderilmesi, bu epostaların geri dönüşlerinin takip edilmesi ve diğer pazarlama mecraları ile entegre edilerek anlamlı veriler haline getirilmesi işini yaparlar.