Pazarlama zekası çözümleri dijital pazarlamada 7 adımda nasıl uygulanır?

Çağımızın gereği olarak şirketlerin üstesinden gelmesi gereken bir çok zorluk bulunuyor. Şirketler için kendi alanlarında müşteri memnuniyetini artırmak en zorlu sınavlardan biri haline geldi. Teknoloji çağının getirdiği yenilikler ile tüketiciler artık satın alma seçimleri yapacakları zaman ürün ya da hizmetin sağladığı temel ihtiyaca odaklı seçim yapmıyor. Tüketiciler artık satış noktası ile üründen elde edilen verimin birlikte yarattığı müşteri tecrübelerine bakarak karar veriyor. Örneğin, mutfak robotu almak isteyen biri, internetten her marka için mutfak robotu modellerini araştırıp kullanıcı deneyimlerini okuyabilir ve bu ürünü hangi markanın hangi lokasyondaki mağazasından alabileceğini tespit edebilir. Ya da, alacağı ürüne bu ürünü kullanan müşterilerin tecrübelerini de okuyarak karar verip, bu ürünü hangi web sitesi veya uygulama üzerinden daha güvenli ve daha sorunsuz bir şekilde satın alabileceği bilgisini edinir. Bu durumun farkına varmış olan markalar içinde bulunduğumuz çağda kazanan markalar olacaklar. Çünkü bu markalar pazarlama zekasını bu farkındalığa odaklanarak şirketlerine değer katıyor.

pazarlama_zekasi_nedir

Pazarlama Zekası Nedir?

Pazarlama departmanları bir işletmenin kalbi gibidir. Şirketler, sürdürülebilir bir şekilde yukarı ivmeli rakamlar ile ürün ya da hizmet satabilmek için pazarlama konusunda güçlü olunmalı. Bir işletmede yalnızca pazarlama departmanı çalışanları değil, bütünüyle tüm departmanlarda pazarlama odaklı bir mantıkla çalışılmalı. Çalışanlar, pazarlamayı ilgili oldukları işlere uyarlayarak, alanlarındaki işleri bu mantaliteye odaklı yapmalı.

Pazarlama ticari, yaratıcı ve stratejik olmayı gerektirir  ve düşünce şeklini bu noktalara odaklı çalıştırmaya sevk eder. Bu noktada pazarlama zekası sahneye çıkar. Pazarlama zekası hem büyük ölçekli hem de küçük ölçekli tüm şirketler için önemli ve gereklidir. Günümüzde dijitalleşmeyle tüketicilerden yığınla bilgi ediniliyor. Bu büyük verilerin anlamlandırılmadan, yanlış şekilde kullanılması firmaların hiçbir işine yaramayacağı gibi verimsizliğe ve zaman kaybına da sebep oluyor. Bir yığın şeklinde tutulan bu bilgiler firmanız için bir anlam ifade etmeyeceği gibi şirketinizin işine de yaramayacaktır. Pazarlama zekası bu noktada size yol gösterecektir. Pazarlama zekası, tüketicilerden elde edilen bilgiler içindeki, doğru bilgileri kullanarak, bu bilgileri doğru yöntem ve bakış açılarıyla analiz edip anlamlı hale getirerek organizasyonları doğru bir şekilde oryante etme becerisi şeklinde tanımlanır.

Pazarlama Zekanızı Nasıl Besleyebilirsiniz?

Dijital çağın getirdiği hız ile birlikte firmaların pazarlama zekasını sürekli olarak beslemesi gerekir. Yenilik ve değişim ile başarı getiren pazarlama zekası, bol bol gözlem yaparak, sürekli merak edip araştırarak, okuyarak beslenebilir. Pazarlama anlamında yeni sıçramalar yapmak bu yollarla gelir elde etmek, pazarlamadaki başarı için gereklidir. Bu da değişimin farkına varıp bu değişime uyum sağlayarak, trendleri takip etme yeteneğine sahip olmayı gerektirir.

Markalar tüm personeliyle, marka ile ilgili pazarlama içerikli konuları, ARGE toplantı sonuçlarını ve bu kapsamda yapılan tüm beyin fırtınası çalışmalarını paylaşmalıdır. Şirketler bunun sonucunda bilgiden düşünceye, düşünceden stratejiye, stratejiden uygulamaya, uygulamadan kazanca ulaşır.

Pazarlama Zekasının Dijital Pazarlamaya Uygulanmasında 7 Adım

Adım 1: Takımınızı Birleştirin

Dijital pazarlama veri odaklı bir pazarlama planı gerektirir. Bu da şirketinizin içindeki veri akışı ile başlar. Firmanızdaki takımları birleştirerek veri kullanımını en verimli hale getirmekle, pazarlama zekasını uygulamaya ait ilk adımı atmış olursunuz. Pazarlama, müşteri hizmetleri ve satış tarafından beslenen veriler de dahil olmak üzere organizasyonunuzda biriken tüm verileri, firmadaki tüm departmanların ulaşabileceği tek bir veri tabanına geçirerek bölümler arası disiplini sağlarsınız.

Adım 2: Verilerinizi Bütünleştirin

Firmalar birden çok kanal ile birçok veri toplar. Bu verileri tek bir platformda toplayıp derleyerek veri erişiminde verimlilik, bütünlük ve düzenlilik sağlamış olunur. Çevrimiçi, çevrimdışı, CRM programındaki veriler, satış temsilcilerinin tuttuğu listeler, çevrimdışı davranış verileri bunların hepsi genellikle şirketlerde ayrı silolarda tutulur. Bu verileri tek bir alanda ve birbirine entegre şekilde tutmak pazarlama zekasının bir gerekliliğidir.

Adım 3: Yatırım Getirisi Kriterlerinizi Değerlendirin

Yatırım getirisi ölçütlerini genel şirket hedeflerine katkıları açısından değerlendirmek hayati öneme sahiptir. Şirketiniz için hangi pazarlama kanallarından ne kadar oranda kazanç elde ettiğinizi ölçmeniz çok önemlidir. Yaptığınız yatırım karşılığını alamıyorsanız ilgili kanalları, sorunları tespit ederek geliştirmelisiniz. Bütçenize uygun olmayan bir durumda ise bu kanallardan çıkarak size kazanç sağlayan kanallara daha çok yatırım yapmanız daha akıllıca olacaktır. Müşterilerin memnuniyet seviyesinin yüksek olduğu, müşteri satın almalarının tamamlanma oranın yüksek olduğu ve tam tersi durumdaki kanalları yatırım getirisi kriterlerinizi ölçümleyerek tespit etmelisiniz.

Adım 4: Hedef Kitlenizi Analiz Edin

Veriler müşterin etrafına inşa edilmeli. Aksi durumda bilinmeyen ve yönetilemeyen bir kitleye hitap ediyor olursunuz. Bu da zaman kaybına, gereksiz efor sarf etmeye ve verimsizliğe yol açar. Hedef kitlenizi daha kapsamlı bir şekilde anlamalı ve müşteri değerini tahmin etmek için elinizdeki verileri iyi kullanmalısınız. Hedef kitlenizi analiz etmenizde izlemeniz gereken size kolaylık yaratacak başlıkları aşağıda maddeler halinde tanımladık.

  • Hedef kitle segmentlerini tanımlayın
  • Yüksek performanslı müşterilerinizi tanımlayın
  • Benzerlikleri bulun. Sadık müşterileriniz ile ortak davranışlara sahip müşterileri bulun.
  • Müşteri karakterlerinizi belirleyin.

Adım 5: Öngörü ve Planlama

Şirketinizdeki müşteri davranış anlayışını geliştirmek için veri analizi kullanılmalı. Yapısal olarak karmaşık ve yarı döngüsel olan müşteri davranışlarını veri analizi ile anlamlandırarak öngörüler oluşturmalı ve bu çıktılar dahilinde plan yapmalısınız. Modellemeler işinizi bu aşamada kolaylaştıracaktır. Öngörü ve planlama ile potansiyel müşterilere daha kolay ulaşım sağlanır.

Adım 6: Test ve İnceleme

Tüm işletmenin kaynaklarını, verilerle desteklenen yeni bir plana yatırmadan önce bir deneme yapmalısınız. Süreçleri değiştirmek, öngörülmeyen kusurları fark etmek ve planlamayı en iyi hale getirmek için küçük pilot kampanyalar yürütün.

Adım 7: Uygulama

Test ve incelemelerin sonucunda dijital pazarlama planınızı geniş çaplı uygulamaya başlayabilirsiniz. Bu aşamada;

  • Medya satın alma işlemini optimize edin
  • Kanallarınızı gerçek zamanlı optimizasyonla takip edin
  • Günlük ve haftalık olarak elde ettiğiniz verileri ana matriksinizdeki veriler ile karşılaştırın.