Reklam nedir?

Önce kısa ve açıklayıcı bir tanımını yapalım. Reklam; televizyon, gazete, dergi, billboard, sinema, internet, sosyal medya gibi kanallar vasıtasıyla çeşitli mal, ürün ve hizmetlerin belirli bir ücret karşılığında tüketiciye ulaştırılmasına verilen isimdir. İki önemli unsurdan oluşur; bütün bu tanıtımın belirli bir ücret karşılığında olması, tanıtım yaptıran firmanın belli olması, bu tanıtımlar yapılırken ürün ya da hizmetlerin geniş kitlelere ve tüketiciye “Call to action” (CTA) / “harekete teşvik etme” dürtüsünü vermesidir.

                          images (1)

Reklam yapan firmanın en heyecanlı anlarından biri reklamının ilgili yerde yayına girmesi iken izleyici için de hele ki yeni çıkmışsa, bir ürünü oturduğu yerden inceleyebilmesi oldukça keyif verici. Reklamlar bazen televizyon ekranın gördüğümüz kısa filmlerden ibaret olurken bazen de web sitesi içerisinde yer alan banner ya da bir el broşürü de olabilir. Gelişen teknoloji ile “reklamcılık” teriminin korunmasının yanı sıra pek çok farklı mecra da gün yüzüne çıkıyor. Eski televizyon reklamları “nostalji” adı altında bazen yeniden karşımıza çıkabiliyor. Firmalar düzenledikleri reklam kampanyaları ile her yeni dönemde tüketiciyi şaşırtmaya ve ilgi çekici olmaya devam ediyor.

Reklam çeşitleri nelerdir?

Karşımıza çok geniş bir yelpaze çıkıyor. Reklamın pazarlamadaki yeri ve önemi, pastanın en büyük dilimini oluşturuyor. Gelişen teknoloji ile reklam mecraları da günden güne artıyor. Ticari reklamlar, sanal reklamlar, sosyal medya reklamları, televizyon reklamları derken geniş bir hedef kitleye ulaşan derin bir dünya ile karşılaşıyoruz. Reklam türlerini şöyle özetleyeyim.

Yayın reklamları

Televizyon ve radyonun da dahil olduğu kitlesel reklam türüne verilen isimdir. Milyonlarca reklama ulaşmak için etkili bir reklam çeşididir. Günümüzde “reklam atlama” gibi teknolojiler gölgelese de yine reklam denince akla ilk gelenlerdendir.

                images (3)

TV reklamları

Yayın reklamcılığı sınıfına giren televizyon reklamlarının tarihi yıllar öncesine dayanır. Eski dönemlerde televizyon, dünyadaki en etkili reklam türüydü çünkü ürünün en geniş kitleye ulaşabileceği neredeyse tek mecra idi. Dijital medya hayatımıza girmiş olsa da televizyon reklamları hala markaların “en”lerinden; en çok tercih edilen, en büyük yatırımlar yapılan, en önemli addedilen.

Radyo reklamları

Yine yayın reklamcılığının bir ayağı. Radyoda reklam vermek, hedef kitle için etkili ulaşım yollarından biri. Çünkü insanlar genelde trafikte sıkılır ve radyo en büyük yol arkadaşıdır. Hal böyle olunca yayına kulaklar kesilir ve beraberinde bilinçaltı farkında olmadan reklamlarla dolar.

Basılı reklamlar

Basılı reklamlar biraz dijital reklamın gölgesinde kalmış olsa da hala geçerliliğini korur. Dijital dünya çağımızı esir alsa da “dokunma” hissi konusunda itaatkâr davranan bir kesim de var. Örneğin gazetelerin web sitelerini okumaktansa hala gazete alan ciddi bir kesim var. Basılı reklamın hala yaşadığının ve yaşamaya devam edeceğinin de önemli bir göstergesi. Basılı reklamın sağladığı dokunma hissi ve kalıcılık dijitallerde yok, bu da basılı reklamın ayırt edici bir özelliği olarak karşımıza çıkıyor.

                                images

Gerilla reklamlar

Son yıllarda karşımıza sıkça çıkıyor. Kimi zaman yolda rögar kapağına verilen içinde kahve var hissiyle kimi zaman en beklenmedik anda karşımıza çıkan bir reklam ile… Gerilla reklamların amacı reklam kokmaması ve hayatın içinden olması. Gerilla reklamın alameti farikası büyük bütçelerin değil yaratıcı fikirlerin konuşması. Bütçe ne kadar büyük olsa da fikir yaratıcı değilse etkileşim hüsranla sonuçlanıyor.

Ürün yerleştirme

Bu aslında “çaktırmadan” olan bir reklam türü. Açık açık reklam yapılmaz ancak çok güzel bir film izlerken birden başroldeki adamın telefonu, kullandığı saat birden ön planda olabilir. Bu ürün yerleştirmedir. Şovlarda da kullanılır. Zaten bu reklam türü, filmlerin ve şovların para kazanmasının etkileyici bir yoludur.

                             images (4)

Sosyal medya reklamları

Günümüzü esir alan, vaktimizin çoğunu geçirdiğimiz sosyal medya ile artık reklamlar cebimizde. Instagram’da sponsorlu içerik çıkarak, Facebook reklam verme yolunu seçerek ya da basit bir başlık ya da görüntüden otomatik oynatılan bir videoya kadar her şeyi kapsar. Hedef kitleye ulaşmak için etkili bir yoldur zira hedef kitlenin çoğu zaten sosyal medyada yaşıyordur. Bu yeni pazarlama tekniği ile artık her şey bir tık ötemizde.

Video reklamlar

Video reklam türünde Youtube, en popüler mecra olarak hayatına devam ediyor. Youtube reklamları ile çok geniş bir kitleye ulaşmak mümkün. Marka bilinirliği için etkili bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor.