Spam nedir?

Her e-posta kullanıcısının sık karşılaştığı karmaşık durumlar ortaya çıkaran “spam” istenmeyen postalar anlamına gelir. Talep etmediğiniz bir e-postanın sizin adresinize üstelik çok sayıda gelmesi de bu postaların “spam” olması konusunda önemli bir unsur. Reklam amaçlı istenmeyen ve tekrarlayan e-postalar da bu grupta yer alır.

İşimiz ya da kişisel iletişim olanaklarımız için önem taşıyan elektronik posta trafiğini olumsuz etkileyebilen bu gereksiz postalar nasıl ortaya çıkıyor? Bir de sebep oldukları yanlış anlaşılmalar ve sistemler tarafından spam sanılan olağan postalar var ki durum iyice karmaşık bir hal alıyor.

Kullanıcıyı kandırmak, aldatmak, reklamını usulsüzce ulaştırmak için hepimizi bunaltan spamlar sistemler tarafından ayıklanarak çoğunlukla biz görmeden imha ediliyor. Peki ya yanlışlıkla bu kategorinin arasına karışanlar? İşte o zaman sizin de bekleyip durduğunuz o önemli posta, şifre değiştirme linki arada kaynayıp gitmiş olabilir. Kötü haber…

spam1

Spam İçeriği Nasıl Belirleniyor?

Sanal dünyanın trafiğinde bir e-posta spam yani istenmeyen kategoride muamele görüyorsa bunun da birkaç sebebi olabilir. Mesajın nasıl yazıldığı yani içeriğinin nasıl bir yapısı olduğu bu süzgeci aktive eden bir durum. Diğer yandan tekrarlayan bir dil kullanılması, aynı cümlelerin birden çok kurulduğu bir içeriğe sahip olması yine spam sayılabilecek belirtiler arasında gösteriliyor. Bir de mesajın içeriği kadar kaynağına dair şaibeli bir durum var mı sorusu da önem taşıyor. eğer güvenilir kaynak olarak görülmeyen bir yerden geliyorsa bu mesajın istenmeyenlerle birlikte muamele görmesine sebep olabilir.

Birçok sistem de doğru bir hedefleme ile sizi korumak için bir engelleme yazılımı kullanıp bunları ayıklamayı başarıyor. Böylece kullanıcı rahatsızlıklarının da önüne geçilmiş oluyor. Bazı e-posta kanallarında bir süre görmediğiniz spam e-postalar eskiyince silinme komutuyla otomatik olarak yok oluyorlar. Ayarlarsanız ve silinmezler ise sizin manuel olarak girip inceleyip silmeniz gerekiyor ki bu durumda ne fark eder; ayıklanmış olmalarına rağmen yine uğraşacaksınız.

Spam Karşısında Ne Yapmalı?

Aynı mesajdan bir sürü kopya gelen kutunuzu dolduruyorsa ne yapmalısınız? Zorlayıcı bir reklam bombardımanına maruz kaldığınızı düşünüyorsunuz ancak ne yapacağınızı bilmiyorsunuz. İstemediğiniz bir ürün hakkında bilgi mesajları almaktan usandınız… Bütün bu durumlarda bildirerek spam akışından çıkmanız ve kurtulmanız mümkün aslında.

Maliyeti düşük reklam peşinde koşan veya bazen de kısmen yasal şeyler hakkında duyuru yapan yerlerden gelen bu e-postaları öncelikle kesinlikle yanıtlamamanız konusunda uzmanlar uyarılarda bulunuyor. Posta sisteminizin ayırt edici işaretlemesini kullanarak bunun bir spam olduğunu belirtebilirsiniz. Eğer şikayet etmeniz gerektiğini düşünüyorsanız yine yanıtlama komutundan uzak durarak gövde metnindeki “listeden çıkma” şartlarına göz atabilirsiniz. Spam karşıtı kampanyaları takip edip en güncel savaşma yöntemlerine göz atabilirsiniz.

Spam Nasıl İşler ve Durdurulur?

Spam bütün taraflara zaman kaybettirerek zarar vermektedir. Bu yüzden aynı şekilde cevap verilmesini de uzmanlar tamamen sakıncalı buluyor. Bu hatta spam karşısında yapılmaması gerekenlerin başında denilebilir. Çünkü bir defa da siz zaman kaybına sebep olursunuz. Sistem yöneticilerinin ve internet kullanıcılarının iki taraflı zaman kaybına uğradığı bir çöp metodudur, bundan dolayı akışı durdurmak ve bildirmek önemlidir.

Mümkünse çöp bir ileti aldığınız takdirde bu istemeden aldığınız ileti hakkında, ilgili sistemin yöneticisini bilgilendirmelisiniz. İstenmeyen iletinin hangi kaynaktan (servis sağlayıcıdan) geldiğinin anlaşılması oldukça önemlidir. Bunu da bulmak için e-postayı detaylı görüntüleyerek tüm bilgileri alabileceğiniz seçenekten “Tam Başlık” kısmına göz atmanız gerekir.

Açılan detaylı görüntüde, gönderenle (“from”) başlayan satırda kaynakla ilgili bilgiler yer alır. Sistem yöneticisiyle iletişim kurarken bunları göndermeniz yararlı olacaktır. Unutmayın ki karşınızdaki kişinin olup bitenle hiçbir alakası olmayabilir bile. O yüzden bağlantıya geçerken detaylı mesajı da bu haliyle iletmelisiniz. Diğer bir seçenek kendi yöneticinizden bunları yapmasını istemek olacaktır.

spam2

Neden Siz?

Spam iletilerinin masrafı geleneksel reklamcılık giderleriyle kıyaslandığında düşüktür. İşte bu yüzden spam rastgele, işe yaramaması göze alınarak, tabii bir hedef kitle de düşünülmeksizin gönderilir. Bir kitle olmadığının altını çizmek bununla başı dertte olup kusuru kendinde arayanların rahat bir nefes almasını sağlayacaktır.

İletiler, kitle gözetilmeksizin servis edilmiş bir e-posta adresi listesine yönlendirilirler. Spam gönderen yazılımlar istemeyen yani kurban konumunda olan adres sahiplerine, sanki bu ilanları almak istiyorlarmış gibi gönderim yapar. Bazen, inanılması zor ancak binlerce kişinin e-posta adresi ele geçirilir, dağıtılarak spam hedefi haline gelir. Adresiniz gruplardan alınmış olabileceği gibi, toplu posta listelerinden de toparlanmış olabilir.

Tasarımları gereği servis sağlayıcı spam e-postaları ayırt edemesin ve döngü de onlara dokunmadan diye doğru olmayan bilgilerle donatılmış olarak güçlendirilmişlerdir. Neredeyse hepsi cevap yazmanız için yalan yanlış adresler vererek yükü ve trafiği kendi üstlerinden atmayı seçerler.

Bu bile bir kaynağın ileeti gönderdiği kişinin kendinden gelen postaları istemeyeceğini bildiği anlamına geliyor. Amaç geleceğini bildikleri şikayet mesajlarından kurtulmak ve sorumluluk almamak. Anti-spam yani koruma programları ve kara listeler büyük boyutlu sorunları aşmak için geliştirilmiş çözümler sunuyor. Ayrıca toplu gönderilerde “TO”, “CC” ve “BCC” ayrımına dikkat etmek de bir önlem olabilir.