Teaser Nedir?

Bilindiği üzere sinema filmleri ya da TV dizileri hedef kitlesi ile buluşmadan önce ticari anlamda pek çok işlemden geçer. Bu süreçlerin en önemlisi elbette reklam ve iletişimdir. Özellikle sinema filmleri, seyircisi ile buluşmadan önce mutlak suretle doğru donelerle tanıtılmak zorundadır. Çok iyi projeler, ne yazık ki başarısız reklam ve tanıtım süreçlerinden dolayı gişede epey başarısız olabiliyor. Bunun bilincinde olan yapımcılar da genellikle yapım sonrası detaylara özel bir önem atfediyor.

Yapım sonrası yapılan tüm işlemler, post prodüksiyon olarak adlandırılıyor. Bu aşamada daha çok ilgili yapımın etkili ve akılda kalıcı bir şekilde hedef kitleye sunulması, ön plana çıkıyor. İşte teaser kavramı tam olarak bu noktada karşımıza çıkıyor.

Teaser Kavramı Hakkında Genel Bilgiler

Teaser, sinema ve dizi dünyasıyla bir biçimde ilgili olan herkesin sıklıkla karşılaştığı bir kavramdır. Söz konusu kavram genellikle fragmanla da karıştırılmaktadır. Teaser filmden önce de filmden de sonra da kamuoyu ile paylaşılabilir. Nadiren de olsa film ve dizi sektörleri dışında reklamcılık sektöründe de başvurulur. İyi bir teaser esasen başarılı bir yapımın olmazsa olmazıdır. Seyirciler, izleyecekleri yapıma dair pek çok bilgiyi söz konusu kısa tanıtım videolarında bulmalıdır.

Yapılan araştırmalar, insanların sinemaya gidip bir filmi izlemeye karar vermelerinde teaser benzeri tanıtıcı videoların çok belirleyici olduğunu ortaya koyuyor. İyi bir teaser, kesinlikle yaratıcı sürecin doğrudan etkin bir parçası olarak kabul ediliyor. Sinema ve televizyon dünyasındaki yenilikçi, kreatif ve teknoloji merkezli gelişmeler elbette teaser kalitesini de önemli oranda yukarı çekmektedir. Aynı zamanda yapım şirketleri de günümüzde teaser konusunda çok daha özenli yaklaşımlar sergiliyor ve hatta bu alana önemli bir bütçe ayırıyor. Pek çok yapım için günler süren teaser çalışmaları neticesinde birden fazla teaser’ın oluşturulabildiği görülmektedir.

Sinema filmleri vizyona henüz girmeden önce esasen iki tür tanıtım filmine ihtiyaç duyarlar. Bu filmlerin biri teaser diğeri ise fragman olarak bilinir. Seyirciler bu ikisini genel anlamda aynı şey olarak düşünür ancak her iki tanıtım filmi arasında kısa farklar vardır. Yapılış amacı ve içeriği aslında birbirine çok benzese de bu iki tür arasında ufak tefek farklar söz konusudur. Aşağıdaki bölümlerde bu farklardan, söz etmeye çalışacağız.

Teaser ve Fragman Farkı

Teaser aslında hiçbir şekilde film içinde olmak zorunda olmayan görüntülerden oluşur. Teaer’da asla böyle bir zorunluluk söz konusu değildir. Burada amaç seyircideki merak dürtüsünü harekete geçirmek ve filme çekebilmektir. Nitekim başarılı teaser çalışmaları bunu somut bir şekilde gerçekleştirir. 
Kimi sinema filmlerinde sadece teaser içi özel montajlar yapılır ya da özel çekimler gerçekleştirilir. Örneğin 1 ay sonra başlayacak bir sinema filmi söz konusu ve henüz ortada çekilmiş tek bir sahne dahi yok. Bu tip durumlarda yapım ekibi, özel olarak bir teaser çekimi hazırlattırabilir ve basına servis edebilir. Yani henüz film ortada bile yokken teaser sayesinde filme dair yaratıcı bir tanıtım hazırlanır. Hatta bu görüntüler doğrudan filmle bağlantılı bile olmayabilir. Örneğin belli bir karakterin tek bir sahnesinden yola çıkılabilir.

Teaser boyunca tek bir sahnede kalabiliriz. Oysa fragman, bir sinema filminin tümünü ele alır ve buna uygun şekilde kesmeler gerçekleştirir. Günümüzdeki pek çok fragman örneğini incelediğimizde, genel olarak filmin başında, ortasından ve düğüm adı verilen bölümlerinden sahneler kesildiğini görebiliriz. Karakterlerin çatışma noktalarının daha belirgin olduğu ya da aksiyonun görece yüksek olduğu yerler, fragman için özel olarak öne çıkartılır. Fakat teaser’da böyle bir yönteme başvurulmaz. Genelde etkileyici tek bir sahne seçilir ya da çekim öncesi özel olarak yaratılan sahnelerden ufak bir deneysel kolaj yapılabilir. Teaser bu anlamda yaratıcılığa da açık bir türdür.

Fragmanda ustalık, doğru sahneleri seçmek ve kesmektir, oysa teaser söz konusu olduğunda sahne yaratmak da icap edebilir. Zaten teaser sözcüğünün kelime anlamı tam olarak muzip ve tahrik şeklindedir. Fragman çoğu zaman film başladığı zaman döner; ancak teaser aylar öncesinden kamuoyu ile paylaşılabilir.

Filmle Alakalı Gösterge Sunar

Hazırlanan teaser çalışmaları hem televizyonda, hem de internette ya da sinemada olabilir. Sonuçta ana hedef var olan hedef kitleye bir şekilde ulaşmaktır. Kimi zaman hazırlanan teaser çalışmaları öyle ilgi görür ki filmi izlenme sayısını adeta katlar. Çoğu zaman teaser’a olan ilgi filmlere dair bir işaret sunar. Yani bir anlamda teaser sayesinde yapımcılar ilgiyi aşağı yukarı görme şansı bulur. Sonrasında yeni teaser çekimleri yapılır ve onlar da dahil edilebilir. Bir sinema filminin sadece tek bir teaserı olmak zorunda değildir. Pek çok yapımcı bu süreçte ortalama 2 ya a 3 teaser yayınlamayı uygun buluyor. Her teaser çalışması, yeni yeni insanların filmden haberdar olmasına yardımcı oluyor.

Günümüzde oldukça sıra dışı ve modern diyebileceğimiz teaser çekimleri ile karşılaşmaktayız. Çıtanın bu konuda her geçe sene biraz daha üst noktalara çıktığını görüyoruz. Teaser, yukarıda da söylediğimiz üzere filmin konusuna dair somut bilgiler ulaştırmak gibi bir zorunluluğa sahip değildir. Daha çok estetik çekimler ve merak dürtüsü üzerine odaklıdır. Sektörde sadece bu alanda çalışan, fragman, teaser gibi süreçlerde referans gösterilen kişiler söz konusudur.

Reklam Sektöründe Teaser

Bugün reklam sektöründe de “merak uyandırıcı reklam afişi” gibi materyaller üzerinden teaser çalışmaları yapılabilmektedir. Yani teaser her zaman bir video içerik için kullanılmaz. Sonuç olarak yazılı ya da görsel sanatlarda, öncül bir done sunması ve merak duygusunu harekete geçirmesi yeterlidir. 
Bir mağaza açmak istiyorsanız ve henüz ortada şirket yokken öncü afişler hazırladınız. Bu da teknik olarak “teaser” kavramı olarak ifade edilebilmektedir. Çünkü teaser sadece sinema alanına özgü bir reklam türü değildir. Özellikle dijital reklam alanında teaser çalışmaları, viral etkisi yaratmaktadır. Teaser çalışmaları akla gelen her konuda gerçekleştirilir. Bu konuda özel bir sınırlandırmadan söz edemeyiz. Kışkırtıcı kısa videoların ya da öncü görsellerin, büyük bir titizlikle seçilmesi ve aradan çekilmesi son derece önemlidir. Aksi durumda ne yazık ki teaser çalışmalarının olumsuz bir etkisi de elbette olabilir.

Seyirci, negatif bir etki yaratan, kötü bir teaser nedeniyle film daha vizyona girmeden kafada elemesini yapar. İyi bir teaser, şirketlerin ya da kreatif yapımların başarıya ulaşmasında kilit bir role sahiptir. Teaser sayesinde çok sağlıklı geri dönüşler almak da olasıdır. Örneğin bir teaser sonrasında hedef kitlenin geri bildirimlerine uygun şekilde güncellemeler gerçekleşebilir, nelerin eksik olduğu, nelerin doğru yapıldığı saptanabilir. Reklam teaserları genelde basit ve akılda kalıcı mesajlar barındırır.

Ön Başlatma Kampanyası

Bazı kaynaklarda teaser kavramı doğrudan “ön başlatma kampanyası” olarak geçer. Kampanya aşaması henüz gelişmiş düzeyde değilken, ilk etkileşim ve tanışma, tümüyle teaser çalışmaları sayesinde gerçekleşir. Filmle alakalı tek bir kare bile göstermeden teaser çalışmaları oluşturmak mümkündür. Nitekim günümüzde bu konuda pek çok başarılı örnek söz konusudur. İyi bir teaser her daim potansiyel seyirciyi harekete geçirir. Pek çok film, reklam ve tanıtım başarısını iyi bir teaser ve fragmana borçludur.

Teaser çalışmalarında büyük oranda diyaloglu sahneler seçilmez. Daha çok etkili bir müzik eşliğinde belli sahnelere yoğunlaşılır. Pazarlama hamlelerinin ayrılmaz bir parçası haline gelmesi, yapımcıların ve yönetmenlerin teaser konusuna daha fazla mesai harcamasına neden olmuştur.