Tipografi nedir?

Son zamanlarda gerek logolarda gerekse videolarda karşımıza sıkça çıkan bir teknik; tipografi tekniği. Daha çok logolarda, kartvizitlerde, reklam materyallerinde ya da ürün ambalajlarında sıkça karşımıza çıkıyor. Sadece yazılarla yapılan videolara tipografik video, sadece harflerle yaratılan logo tasarımları da tipografik logolar olarak isimlendirilir. Aslında tipografi yazılı bir şeyi daha çekici ve merak uyandırıcı halde sunmak için uygulanan bir teknik. Düz metinler yerine tipografi ile daha hareketli, sıkıcı olmayan ve dikkat çeken uygulamalar yapabilirsiniz. Afişler, videolar ve reklamlarda da sıkça rastlıyoruz. Tipografinin kısa tanımından sonra şimdi gelin daha açık ele alalım…

       insta

 

Tipografi nedir?

Tipografi, harf ve semboller kullanılarak yaratılan ilgi çekici, merak uyandırıcı görsel tasarımlara verilen isim. Yazı düzenleme sanatında tercih ettiğimiz yazı şekli, düzenlenmesi, bölümlendirilmesi, renklendirilmesi ve tasarımın konusu çok önemli. Yunanca’dan türeyen bir isim tipografi. Typos yani form ile graphia yani çizmek / yazmak kelimelerinin birleşimi diyebiliriz. Tipografi yapan kişiye tipograf denir. Artık günümüzde çok geniş alanlarda da karşımıza çıkıyor; vitrin tipografisi, elbise, endüstriyel ürünlerde, ev alet ve araç gereçlerinde, saatlerde, kalemlerde ve dijital dünyada çok fazla karşımıza çıkıyor. Tipografi yalnızca yazıları daha okunası hale getirip, ilgi çekme amacı gütmez. Aynı zamanda insanlar üzerinde psikolojik de etkiye sahiptir. Örneğin çok kalabalık, çok karmaşık ve çok göz yorucu tasarımlar beklenenin aksine bir etki yaratabilir. Bunun için tipografi kendi içinde kurallara sahiptir. Bu kuralları şu şekilde sıralayalım.

Tipografi kuralları

* İyi bir tipografi okuyucunun ilgisini uyandırır ve mesajınızın okunmasını sağlar. Bunun için işin temelini öğrenmeniz gerekir. Yazı karakterinin kompozisyonu, ölçümleri, amacı ilk olarak dikkate alınmalıdır.
* Yazı tipleri bir diğer önemli nokta. Bazı yazı karakterlerinin kendi içinde de mesajı vardır. Tasarımları uygularken öncelikle hedef kitleniz ile vermek istediğiniz mesajın örtüştüğüne emin olun.
* Karakter aralığına dikkat edin. Buna Kerning diyoruz. Modern bir sonuç elde etmek için karakterler arasındaki boşluklara ince dokunuşlar yapılmasıdır. Buradaki amaç her karakterin arasındaki boşluğun mükemmel olarak ayarlanması ve estetik olarak şahane bir sunum yapılması.
* Hizalama işin en önemli noktası. Tipografi için en zorunlu kavram desek yeri. Hizalamayı doğru yapmak hem mesajı doğrudan iletir hem de daha estetik bir görünüm sağlar.
* Grid yani ızgaralarla çalışmaya özen gösterin. Böylece tasarımınızın doğru hizalanmasını da sağlarsınız. Ayrıca daha detaylı ve öngörülü bir çalışma yapmanıza da olanak sağlar.
* Tipografik ölçme yani bir metin bloğunun tam genişliği.  Bu da dikkat etmeniz gereken noktalardan. Karakterin yüksekliğine x-yüksekliği ya da x ağırlığı denir. Genişlik ise set width terimi ile ifade edilir.
* Less is more (az, çoktur) felsefesi tipografide de karşımıza çıkıyor. Karmaşık tasarımlar sizin daha iyi bir sonuç çıkarmanıza değil verdiğiniz mesajın okunmamasına yol açar. Buradaki amacınız kalabalık bir tasarım değil, okunabilir ve mesajın doğrudan iletildiği bir çalışmadır.

 

                    typographic-poster

Tipografi terimleri nelerdir?

Satır boşlukları, harf boşlukları, yazı fontları derken her birinin kendi içinde bir terimi var. Tipografide karşımıza 3 terim çıkıyor; kerning, leading ve espas. Kerning yukarıda da belirttiğimiz üzere harfler arasında bırakılan boşluğa denir. Bu boşluk tasarımda önemli bir yere sahiptir çünkü harfler birbirine ne kadar yakın olursa, o kadar karmaşık gözükür. Bir diğer terim leading. Satırlar arasındaki boşluğa verilen isim. Leading ile tasarımdaki önemli yazıların çok karışık durmasını önlersiniz ve daha rahat bir okuma sağlarsınız. Son olarak espas. Kelimeler ve paragraflar arasında kalan boşluğa da espas deniyor. Kelimeler birbirine çok takın olursa okunmayan bir yazı oluşur. Tipografik tasarımda bu üç terim öne çıksa da elbette işini derininde daha pek çok şey var; font, punto, italik, bold vb. gibi kelimeler bunlardan yalnızca birkaçı.

 

Tipografi harf örnekleri

Tipografi tasarımlarında hareket için font ve puntolar önemli fakat bir diğer önemli nokta da renkler. Farklı renkleri kullanarak çok daha ilgi çekici bir tasarım oluşturabilirsiniz. Tipografide asıl amaç yazılı bir metni daha hareketli bir hale getirmek ve bunu yaparken de göz yormamak. Kullanılan fontun okunabilir olması en önemli detaylardan. 

                                       typographies

Tipografi uygulaması

Tipografi oluşturmak mobilde de kolay. Bunun için en yaygın kullanılan uygulamalardan biri Typoroma. Türkiye’de geliştirilen bir uygulama. Çok sayıda fanatiği var diyebiliriz özellikle ABD, Kanada, Avusturalya, Almanya, İngiltere ve pek çok Avrupa ülkesinde popüler. Hiçbir terim ya da tipgrafik bilginiz olmasa da rahatça kullanabileceğiniz bir uygulama. 40’dan fazla tipografik stil mevcut. Profesyonel fotoğraf filtreleri, tool’lar ve daha pek çok özellik sizleri bekliyor. Uygulama bugün 100’den fazla font ve yazı karakterini binlerce ücretsiz stok fotoğrafı tasarlamanıza olanak sağlıyor.