UTM Nedir?

Açılımı 'Urchain Tracking Mode' olan UTM, aslında basit bir koddur. Bu kodu özel bir URL'ye ekleyerek link kaynağı, kampanya adı ve pazarlama aracı izlenebilir. Google Analytics üzerindeki site istatistiklerinde kullanıcıların hangi kampanyadan geldiğini, nasıl geldiğini ve hangi kampanyaya yönlendirildiğini görüntülemek için UTM kullanılır. Her çevrimdışı kampanya için ayrı bir URL oluşturan UTM, daha sonra bu URL'yi kullanıcının belirlediği adrese yönlendirir. Genelde de bu adres, kullanıcının domain'i olur.

UTM Ne İşe Yarar?

Özel içerikleri ve terimleri takip edebilmek için son derece yararlı olan UTM için, koda eklenen bazı değerler vardır. Özel içeriklerde aynı mesajları barındırsa da hangisinin daha iyi performans sergilediğini öğrenebilmek için farklı metinlere sahip iki ayrı reklamı takip etmek gerekiyor. Takip etmeniz gereken değeri öğrendikten sonra Google'ın URL oluşturucusundan gerekli değerleri girebilirsiniz. Takip edilmiş bir değeri değiştirmek istediğiniz takdirde, UTM kodunu da değiştirmeniz gerekir. Kullanıcı davranışlarıyla ilgili kapsamlı veriler içeren UTM, geniş ayar seçenekleriyle de kullanıcılarına çok büyük fayda sağlıyor.

 utm-nedir

UTM Linki Nasıl Oluşturulur?

UTM linki oluşturmak isteyenlerin ilk yapması gereken, Google'ın URL oluşturucu sayfasına giderek formda yer alan adımları eksiksiz bir şekilde takip etmektir. UTM bileşenleri kullanarak siz de bir UTL linki oluşturabilirsiniz.

Web sitesi URL’si: Reklama tıklayanların yönlendirileceği sayfa bu alan yazılır.

Kampanya kaynağı: Reklamın hangi platformda oluşacağı bu alana yazılır.

Kampanya içeriği: Reklam grubunun adı bu alana yazılır.

Kampanya terimi: Kampanyanızın anahtar kelimeleri bu alana yazılır.

Kampanya adı: Kampanyanın adı bu alana yazılır.

Kampanya aracı: Hangi aracın kullanılarak reklamın kullanıcılara ulaşması isteniyorsa bu alanda belirtilir.

UTM Link Neden Gereklidir?

Google Analytics, internet sitesine sahip herkes tarafından mutlaka kullanılmalıdır. Bu sayede sitenizde gerçekleşen kullanıcı hareketlerini ve diğer tüm işlemleri görüntüleyebilir, analiz edebilirsiniz. Elde edilen veriler ışığında nasıl bir pazarlama yolu seçeceğinize karar verebilirsiniz. Hangi sosyal platformlardan sitenize kullanıcı geliyor, bütçenizi daha verimli kullanmak için nerelere reklam verebilirsiniz vs. gibi pek çok sorunun cevabını Google Analytics verilerini analiz ederek cevaplandırabilirsiniz.

UTM Link Ne Zaman Kullanılmalıdır?

Google AdWords reklamlarında gerekli bağlantıları yapmak oldukça kolay olduğu UTM linki kullanmanıza gerek yoktur. Fakat diğer mecralarda kullanılan linkler, Google tarafından kusursuz bir biçimde takip edilemez. Basit bir örnekle konuyu açıklamak gerekirse; Facebook'ta 3 farklı kampanya üzerinden reklam verdiğinizi düşünelim. Reklam verdiğiniz konular da; koşu ayakkabısı, krampon ve basketbol ayakkabısı olsun. UTM linki kullanmadığınız takdirde bu kampanyaların ne denli başarılı olduğunu öğrenemezsiniz. Facebook paneli, birtakım bilgilere ulaşmanızı sağlasa da internet sitenize gelen kullanıcıların davranışlarına kadar detaylı bilgi elde etmek istiyorsanız UTM linki kullanmalısınız.

UTM Kodları

İnternet sitenizi ziyaret eden kullanıcıların hangi bağlantılara kullanarak sitenize ulaştığını takip edebilmek adına oluşturacağınız UTM kodları için herhangi bir ek program kullanmanız gerekmiyor. Bu işlem için online araçları tercih edebilirsiniz. Tabii bu online araçların birçoğu kullanıcıları ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Utm_campaign: Bu bileşen kampanya adını gösterir. Sosyal medya platformlarında oluşturulacak bir kampanya için utm_campagin=sosyal, e-mail yoluyla paylaşım kampanyası için utm_campagin=email, reklam amacıyla paylaşılan kampanyalar içinse utm_campaign=reklam şeklinde kullanılabilir.

Utm_source: Bu bileşen pazarlamada hangi aracın kullanıldığını belirtir. Mesela, internet sitenizi ziyaret eden kullanıcılar Facebook aracılığıyla gelmişse utm_source=facebook, Google aracılığıyla gelmişse utm_source=google, Hazırladığınız bülten üzerinden gelmişse de utm_source=newsletter şeklinde kullanılır.

Utm_medium: Bu bileşen pazarlama işleminde hangi aracın kullanıldığını belirtir. Mesela link olarak eklenen kampanyalardan gelen ziyaretçileri için utm_medium=link, e-mail kullanılan linkten gelen ziyaretçiler için utm_medium=email, banner olarak hazırlanan kampanyalardan gelen ziyaretçiler içinse utm_medium=banner şeklinde kullanılır.

Utm_term: Bu bileşen, anahtar kelime kullanarak reklam yapmak için kullanılır. Yorum olarak eklenenler utm_term=yorum, reklam olarak eklenenlerse utm_term=reklam şeklinde kullanılır.

Utm_content: Bu bileşen kampanya içeriklerini belirlemede kullanılır. Mesela, X firmasına ait bir kampanya için utm_content=xreklam1, Y firmasına ait bir kampanya içinse utm_content=yreklam1 şeklinde kullanılır.

UTM Kodları Nasıl Oluşturulur?

Google'ın kullanıcılara sunduğu online hizmetler üzerinden UTM kod parçalarını oluşturabilirsiniz. UTM linkleri ile internet sitenize reklam oluşturmak için, “Google analytics campaign url builder” servisini kullanmanız gerekiyor. Servise giriş yaptıktan sonra açılacak pencerede karşınıza yönergeler gelecek. Bu yönergeleri eksiksiz takip ederseniz UTM kodlarını oluşturabilirsiniz. Kodları oluşturduktan sonra bu kodların nasıl izleneceğini bilmek gerekiyor. Bu işlem için de yine Google Analytics'ten yararlanılıyor. Analytics servisine giriş yaptıktan sonra sırasıyla edinme - kampanyalar - tüm kampanyalar seçeneklerini işaretlerseniz, açılacak pencereden izleme işlemini gerçekleştirebilirsiniz.

Dijital pazarlama alanında UTM kodları ve bu kodların oluşturulduğu sistem sayesinde performansınızı değerlendirebiliyorsunuz. Bu nedenle sistemin verimli kullanılması, işinizi bir adım ileriye götürebilmeniz adına oldukça önemlidir. İlk kullananlar için sistem kafa karıştırıcı gelebilir. Zaten işinizi kolaylaştırmak için Google, online bir araç kullanarak bu işlemi gerçekleştirilebilir kılmıştır. Üstelik bu online aracı kullanmak son derece kolaydır. Ücretsiz olması da dijital pazarlamayla ilgili kişiler için bu sistemi benzersiz yapıyor. Dijital pazarlamada verimliliğin takip edilmesi ve elde edilen sonuçların analiz edilerek gerekirse yeni bir plan hazırlanması gerekir. Sistem de bu yüzden dijital pazarlamayla uğraşanlar için büyük önem taşıyor.

UTM Kodlarını Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

UTM'nin ne olduğuyla ilgili yapılan açıklamalar kapsamında, aslında bu işlemin basit olduğu kadar gerekli olduğunu da görüyoruz. İnternet üzerinden yalnızca pazarlama değil, ne iş yapılırsa yapılsın, ölçülmesi ve verimliliğin tespit edilmesi gerekir. Elde edilen veriler sadece bu şekilde anlam kazanır. UTM kod sisteminin kullanıcılara tam olarak sağladığı şey de budur.

UTM kodlarının kullanıcılara sağladığı en büyük avantaj, yapılan işlemler sonucunda toplanan veriler üzerinden performans değerlendirilmesi yapılabilmesidir. Örneğin, pazarlama ağınızı güçlendirmek için dijital ortamda reklam verdiğinizi hayal edin. Bu reklamların ne denli başarılı olduğunu UTM kodlarıyla öğrenebilirsiniz. Bir taraftan veriler analiz edilirken, bir taraftan da sitenizi ziyaret eden kullanıcıların hangi kaynaklardan geldiği yönünde size detaylı bir rapor sunar.

UTM'nin sağladığı avantajlar, dijital pazarlamayla ilgilenen her insan için bir ihtiyaçtır. Google Analytics üzerinden de reklam kampanyanız ve kullanıcı hareketleri hakkında bilgi edinebilirsiniz, fakat UTM kodları tüm bu verileri daha ayrıntılı bir biçimde sunar. Elde edilen veriler ışığında sahip olduğunuz internet sitesini geliştirmeye başlayabilirsiniz.