Viral nedir?

İnternetin elimiz, ayağımız, kulağımız olmadığı zamanlar ne ile avunurduk bazen düşünüyoruz. Sokakta sek sek oynamak, ebe-tura-1-2-3 ya da… 90’larda çocuk olmuş nesillerdenseniz sizin de karışık değil mi kafanız? Sakızlarla gözlerimizin, su tabancasıyla da üstümüzün başımızın sulandığı yıllar yerini like’lara, yorumlara, dürtmelere bıraktı. Önümüz arkamız internet ve sosyal medya oldu. Netflix fırtınası beraberinde spoiler rüzgarını getirdi. Sonra bir baktık yeni yeni güncellemeler, yeni yeni aplikasyonlar… Hal böyle olunca fazlasıyla yaşayan bir mecra olarak karşımıza çıktı sosyal medya. Son yıllarda pazarlama anlamında da kullanılmaya başlanması ile yüklenen her içerik önem arz etti. Bu içerikler birden tabiri caizse “patladı gitti” ve yayıldı. Bu yayılmalara viral deniyor işte. Daha yalın bir ifade ile tanımlayacak olursak… Viral, bir video ya da fotoğrafın birden fazla kişi tarafından sıkça paylaşılarak yayılması anlamına gelir. Kelime anlamı olarak virüs yayılması demek aslında. Ancak biz günlük kullanımda onu daha çok kontrol dışında gerçekleşen yayılma olarak tabir ediyoruz. Gerçi virüslerin de kontrolümüz dışında yayıldığını düşünürsek aynı kapıya çıkıyor. Tek fark biri olumsuz, biri merak uyandırıcı…

         images (2)

 

Viral ne demek?

Viral kavramı aslında sosyal medyanın gelişmesi ile yaygınlaştı desek yeridir. Pazarlama alanında da internetin kullanılır olması beraberinde pek çok fikri doğurdu. Sadece sosyal mecralarda değil müzik dinlerken bile karşımıza çıkıyor viral kelimesi. Dijital ortamda yasalara uygun müzikler dinlemek için bazı dijital müzik kanallarını tercih ediyoruz. Bu platformlarda “viral listeler” yer alıyor. Viral listeler, müziklerin dinlenme sayısı baz alınarak oluşturuluyor. En çok dinlenen müzikler, en yeni trendler şeklinde bize hap bir liste vermiş oluyor böylelikle. Diyeceğimiz o ki viral, gerçekten virüs gibi hayatımıza yayılıyor doğrusu.

Viral reklam ne demek?

Tabi bu “yayılma” pek çok markanın dikkatini çekiyor. Uzun metrajlı, bol oyunculu, karışık televizyon reklamları çekmektense viral reklamlara daha çok yöneliyorlar. Televizyon reklamları elbette ölmedi. Fakat viral reklamlar da hatırı sayılır bir şekilde hayatımızda yerini aldı. Viral reklam, internet üzerinde genelde video yapımı olarak, e-posta yolu ya da video paylaşım sitelerinde kullanıcıların kendi kendine yaydıkları bir reklam türüne verilen isimdir. Son kullanıcı ve firmanın kendisi tarafından çekilen reklamlar olmak üzere ikiye ayrılır. Son kullanıcı reklamları genelde sosyal mecralarda görülür. Kullanıcı tesadüfen bir markanın ürününü hedef alan ya da öven bir video çeker. Video başarılı olur ve video paylaşım sitelerinde yayılır. O kadar yayılır ki viral haline gelir, herkes bu videoyu konuşur. Bir de reklamını yapan firma tarafından çekilen viral reklamlar var. Burada ise firma profesyonel bir ekibe reklam projesi vermesi ile yürür işler. Aslında amatör bir reklam gibi görünür, markadan ziyade sanki insanların doğaçlama olarak çektiği bir reklam gibi görünür. Seyirci reklama boğulmaz.

images

 

Sosyal medyada viral olmak ne demek?

Yazımızın başından beri sosyal medyanın gücünü konuştuk. Bugün ortaya atılan bir iddia, bir video, bir fotoğraf içerik değeri tartışılmaksızın viral olabiliyor. Bir videonun viral olabilmesi için illa anlamlı ya da mesaj içerikli bir konu olmasına gerek yok ne yazık ki. Ne yazık ki diyoruz çünkü bazen incir çekirdeğini doldurmayacak tarzda şeylerin viral olduğuna şahit oluyoruz. Birkaç viral örneği vermek gerekirse. Hatırlar mısınız bir dönem bir elbise çıkmıştı ortaya. #thedress etiketi ile yayılan videoda elbisenin rengi konusunda farklı görüşler vardı. Biri bej derken öteki mavi ya da yeşil diyebiliyordu. Bunun bize faydası neydi, hiçbir şey. Gündemimizi meşgul etti mi? Evet etti.

          images (1)

Tabi bu viral reklamların ilgi çekicileri de yok değil. Sadece basit bir elbise yanılsaması ile ön yargılı olmamak lazım. Viral reklam denince akılda kalan reklamlardan biri ile yapalım yazımızın finalini. Youtube’da 48 milyon küsur izlenme oranı ile oldukça ses getiren bir reklam oldu. Asansörde geçiyor konu. Önceden ekip kurgusunu yapıyor ve “mağdur”larını bekliyor. Aslında epey korkunç boş bulunan için. Ancak bu korkunçluk sosyal medyada büyük yankı uyandırıyor.