VR teknolojisinin kullanılabileceği sektörler

Sanal gerçeklik teknolojileri son yıllarda Türkiye'de ve dünyada popülerlik kazanmaya başladı. Bundan tam 5 yıl önce bağış toplama sitesi Kickstarter'da topladığı 2.5 milyon dolar ile Oculus, sanal gerçeklik dünyasının gelecekte oynayacağı rol hakkında sinyaller vermişti. Ardından Samsung'la ortaklık yapan ve Facebook'tan 2 Milyar dolarlık yatırım alan şirket, yükselişini ve gelişimini sürdürdü. HTC ve Sony gibi diğer teknoloji devleri de bu marketteki boşluğu ve potansiyeli görerek Vive ve Playstation VR için çalışmalara başladılar. Google'da sanal gerçeklik dünyasına seyirci kalmayarak Cardboard adını verdiği, kendi evinizde dahi kartondan keserek yapabileceğiniz, herkesin elinde en azından bir tane olan akıllı telefonlarla uyumlu bir gözlük geliştirdi. Fakat sonrasında, kalite ve kontrol konularından yaşanan sıkıntılardan dolayı, Gear VR'a çok benzeyen Dayderam projesiyle kullanıcılarının karşısına çıktı.

İlk bakıldığında sanal gerçeklik dünyasının oyun tabanlı olduğu düşünülüyor ancak, pek çok farklı sektörde, zaman geçtikçe büyüyen uygulama alanları sunuyor. Günümüzde ise sanal gerçeklikle iç içe yürüyen sektörler arasında; Eğlence, Eğitim - Sağlık, Kültür - Turizm ve Mimarlık - İnşaat, Satış - Pazarlama ve Organizasyon alanları sayılıyor.

vr1

Eğlence

Eğlence sektörü, herkesin de tahmin ettiği üzere sanal gerçeklik teknolojisinin en yoğun biçimde kullanıldığı sektör olarak kabul görüyor. Genelde de eğlence sektörü, yeni teknolojilere en hızlı ayak uyduran ve benimseyen sektör olmuştur. Bilgisayar ve akıllı telefonların henüz yeni yeni popülerleşmeye başladığı dönemde entegre olan eğlence sektörü, sanal gerçeklik teknolojilerini de hızla benimsedi.

Eğlence sektörüne sanal gerçekliğin nasıl bir etkisi oldu diyecek olursanız, buna; eğlence odaklı simülatörleri, sanal gerçeklik gözlükleriyle sağlanan film, oyun, dizi, maç gibi yayınları ve 360 derece videoları örnek gösterebiliriz. Ayrıca dilediğiniz takdirde SteamVR, Google Play Store ve AppStore üzerinden yüzlerce oyun ve uygulamayı indirebilir, satın alabilirsiniz. Daima pilot olmak isteyip bankacı olduysanız, ancak pilotluk aşkı hala kalbinizde yatıyorsa, uçuş simülatörleriyle bu aşkı tekrardan alevlendirebilir, çocukluğunuzun korku dolabında saklı kalan ''Boogeyman''den kaçmaya çalışabilirsiniz. Yorulmak bilmeyen bir sporcuysanız ya da sıkı bir taraftarsanız, kendinizi bir anda F1 arabasının içinde bulabilir, elinizdeki hayali raketle sayılar kazanabilirsiniz. Özetleyecek olursak, bilgisayarın sınırsız dünyasında ne kadar çok çeşit bulunuyorsa, sanal gerçeklik dünyasında da o kadar çeşidi bulabilirsiniz. Sanal gerçeklik yeni yeni hayatımıza girmeye başladı. İçerikler de gün geçtikçe çoğalmaya devam ediyor, yeni oyunlar ve uygulamalar geliştiriliyor.

Eğitim - Sağlık

Sanal gerçekliğin etkilerini yalnızca eğlence sektöründe görmüyoruz. Pek çok farklı alanda kullanılan bu teknolojinin en yararlı kullanım alanlarından biri belki de eğitim ve sağlık sektörleri.

Örnek verecek olursak, sanal gerçeklik teknolojileri üzerine makine kullanımı öğrenilebilir, güvenlik eğitimleri verilebilir, iş simülasyonları ve uygulamalı eğitimler geliştirilebilir. Buna ek olarak, okul öncesi eğitimden başlayarak lisans programına kadar dersler hazırlanabilir ve sunulabilir. Görselliğin ve 3 boyutlu ortamların büyük önem arz ettiği, matematik, geometri, fizik, biyoloji, coğrafya gibi alanlarda çeşitli uygulamalar geliştirilerek öğrencilerin öğrenme süreçlerine katkı sağlanabilir.

Üniversitelerin tıp fakültelerinde sanal gerçeklik uygulamalarına şahit oluyoruz. İnsan vücudu üzerinde çalışma yapmak her zaman mümkün olmayabiliyor. Bu nedenle, öğrenme sürecini sanal gerçeklik teknolojilerine entegre etmek öğrenciler için büyük fayda sağlıyor.

Psikoloji alanında yapılacak çalışmalarda ve yeni tedavi yöntemlerinin geliştirilmesinde de sanal gerçeklik teknolojileri son derece uygun. Görsellik sesle birleştiriliyor ve kontrollü olarak hastaların tedavi süreçlerin sunuluyor. Travma sonrası stres bozukluğu, anksiyete ve depresyon tedavilerinde kullanılmak için geliştirilen örnekler mevcut ve gün geçtikçe de artmaya devam ediyor.

vr

Kültür - Turizm

Dünya üzerinde yer alan sayısız tarihi mekanı, müzeyi, sanat eserini ya da doğal güzelliklerin hepsini görmek mümkün değil. Kimi zaman yoğun iş temposu, kimi zaman da maddi imkanın yetersizliği sebebiyle insanlar bu güzelliklerden mahrum kalabiliyor. Bu güzelliklerin sanal dünyada yaratılarak insanlara sunulması, aynı hissiyatı vermese de bir nebze olsun insanların merakını gidererek engelleri kaldırabilir.

Ülkemizden örnek verecek olursak, Kars'ta, Ardahan'da, Siirt'te okuyan ilkokul öğrencilerinin İstanbul  Arkeoloji Müzesi'ni ziyaret etmeleri ya da Dolmabahçe Sarayı'nı görmeleri pek mümkün olmuyor. Fakat, sanal gerçeklik dünyası bu eserlere olan erişimi kolaylaştırıyor.

Ayrıca, yurt dışı tanıtım çalışmaları kapsamında ülkemizdeki güzellikleri yurt dışında yaşayan yabancı kişilere tanıtmak amacıyla sanal gerçeklik kullanılabilir böylece hem Türkiye'yi daha iyi tanıtılabilir hem de ülkemizin marka değeri yükseltilebilir.

Mimarlık - İnşaat

Sanal gerçekliğin kullanılabileceği diğer bir sektör ise, görselliğin ve 3 boyutlu çizimlerin son derece önemli olduğu mimarlık ve inşaat sektörleri. Türkiye'de VR teknolojilerinin bu sektörlerde kullanılmaya başlanması ise, emlak sitelerinde yer alan evlerin 360 derece fotoğraflarıyla oldu. Çok da uzak olmayan bir gelecekte, emlak ofislerinde ve inşaat firmalarında maketlerin ve 3 boyutlu çizimlerin yerini sanal gerçeklik uygulamaları alacak.

Özellikle projeleri lansman aşamasında olan firmalar, konut veya ofislerinin tamamlanmış hallerini müşterilerini daha projenin temeli atılmadan gösterme fırsatı yakalayacaklar. Böylelikle müşteriler, satın almayı düşündüğü gayrimenkulü önceden görme imkanı bulurken, firmalar da pazarlama ve teslim sonrası süreçte büyük kolaylık kazanacaklar.

Mimarlık ofisleri tarafından tasarlanan iç mekanların sürekli renderlarının alınması hem maliyetli hem oldukça uzun süren bir işlem Dinamik yapısı ile sanal gerçeklik teknolojisi, müşterilerin firmalardan talep ettikleri revizyonları hızlı ve düşük bütçeyle uygulayıp sunabilecekleri sağlam bir alternatif sunuyor.

Satış - Pazarlama ve Organizasyon

Satış - pazarlama alanına sanal gerçeklik teknolojilerinin entegrasyonu, paket seçimleri ya da mağaza dizilimleri üzerine yapılan kullanıcı testlerinin sanal ortama aktarılmasıyla ilgili. Kullanıcıların hangi ürünü daha çok tercih ettikleri, paketlerin ve dizilimin satın almadaki rolü, yapılacak testler sonucunda kolaylıkla anlaşılabilir. Ayrıca satış ekiplerine veya müşterilere verilecek eğitim ve yönlendirmeler de yine sanal gerçeklik üzerinden gerçekleştirilebilir.

Organizasyon alanında ise sanal gerçekliğin kullanımı, canlı konser, seminer ve maç yayınlarında ya da bir etkinliğe satın alınacak biletlerin koltuk görünümlerinin sana ortama aktarılmasıyla ilgili uygulamalar geliştirilebilir. Böylelikle organizasyon firmaları için yeni bir kanal yaratılmış olacak, tanıtım ve satış faaliyetleri de giderek artacaktır.

Tüm bunlara ek olarak organizasyon sırasında, daha öncesinden kurulmuş olan sanal gerçeklik kabinleri, organizasyona özel uygulama veya oyunlarla müşterilere bu deneyimi yaşamaları için bir fırsat verilerek marka değeri arttırılabilir.