Sandbox Nedir ? Sandbox ve Google Ceza Filtreleri

Sandbox Nedir ?

 

Sandbox, Google tarafında, kalitesiz ve yanıltıcı içeriğe sahip web sitelerinin, arama sonuçlarında, daha gerilerde (olması gerekenden daha geride) çıkmasını sağlayan bir sistemdir. Sandbox’a tam olarak bir ceza demek doğru olmayabilir zira Google yeni web sitelerini de kısa bir süre Sandbox içerisinde tutar ve zamanla hak ettiği pozisyona gelmesini sağlar. Fakat Sandbox’a düşen web sitelerinin büyük çoğunluğu web siteleri için yapmış olduğu SEO çalışmalarındaki hatalar sonucu düşerler.

 

Sandbox Çeşitleri Nelerdir ?

 

Sandbox’ın kendi içerisinde bir çok ceza çeşidi var. Bunlar elbetteki tam olarak açıklanmıyor. Ancak ilk 100 içerisinde gözükmemek gibi en ağır cezalandırmadan tutunda, 5 sıra geride gözükme (-5 filtresi), 10 sıra geride gözükme (-10 filtresi), 15 sıra geride gözükme (-15 filtresi) gibi filtrelerde mevcuttur.

Yukarıda bahsettiğimiz gibi yeni açılmış bir site için bunu bir cezalandırma olarak değilde, geçici olarak değerlendirme için bekletme olarak düşünmeliyiz. Ancak 3-6 aylık dönemden sonra, halen hak ettiğinizi düşündüğünüz konumlardan uzaksanız, bir cezalandırma olarak düşünebilirsiniz.


 

Sandbox’a Girdiğimi Nasıl Anlarım ?

 

En önemli sorulardan bir tanesi sanırım bu. Sandbox’a girildiğini anlamanın resmi bir yolu yok. Ancak, çıkan sonuçları değerlendirerek bu sonuca varabiliriz.

Bunun için en geçerli yol ise, Google aramalarında %100 üstte çıkmanız gereken bir sonuç için konumunuzu tespit etmektir. Bunun için internette hiç bir yerde olmayan, sadece sizde bulunan bir TITLE’a sahip sayfanızı belirleyin ve bu title’ı Google’da arayın. Eğer bu sonuç en üstte çıkmıyorsa bir Google filtresine takıldığınızı gösterir.

Bir örnekle açıklayalım. MediaClick için eğer ben bu tip bir araştırma yapsaydım, https://www.mediaclick.com.tr/oduller adresindeki TITLE’ı arardım. Title şu şekilde : “Web Tasarım Ödülleri - MediaClick”. Dolayısı ile Google’da arama yaptığımda bu URL’in en üstte çıkması beklenir.

 

web tasarım ödülleri - mediaclick

 

Gördüğünüz gibi ilgili URL en üstte çıktı ve bu da bir sorun olmadığını gösteriyor. Eğer bu URL 5.sırada çıksa idi, (-5) filtresine girmiş olduğunu gösterecekti.

Burada çok önemli bir soru akla geliyor. Bu sandbox olayı Domain seviyesinde mi bir etkiye sahip yoksa URL mi ? Yani, örneğin https://www.mediaclick.com.tr/oduller URL’i sandbox’a girdiğinde ana sayfa da olumsuz etkilenir mi? Cevap olarak bir URL’in ceza yemiş olması diğer URL’lerin de cezaya düşeceği anlamına gelmez ancak elbetteki tüm domain bundan olumsuz etkilenecektir. Tabi bu da sandbox’a neyin neden olduğu ile de ilgilidir. Kimi yapılan yanlışlar tüm domaini de komple cezaya düşürebilir.


 

Hangi İşlemler Sandbox’a veya Ceza Filtrelerine Neden Olur ?

 

Web sitenizde yapmış olduğunuz her doğal olmayan çalışmalar sizi Sandbox’a düşürecektir. Bunu bir genelleme olarak düşünmeli, web sitenizde doğal olmayan ve aşırıya kaçan her şeyden kaçınmaya çalışmalısınız.

Sizi Sandboxa düşürebilecek SEO yanlışlarından bahsedelim. Öncelikle bunları 2 grupta toplamalıyız :

 

Site içi SEO hataları

 

  • Otomatik oluştrulmuş veya kopya içerik kullanımı
  • İçerikte aşırı H Tag kullanımı
  • İçerikte aşırı anahtar kelime kullanımı
  • Aynı içeriğin sitede birden fazla yerde yayınlanması
  • Aşırı ve yanlış etiket kullanımı
  • Gizli yazı ve linklerin kullanımı

 

Site dışı SEO hataları

 

  • Kalitesiz ve yasaklı sitelerden alınan backlinkler (Bakınız : Backlink Nedir ve Google Ceza Filtreleri )
  • Kısa sürede fazlaca sayıda link almak
  • Alınan linklerin ücretli link davranışı göstermesi ve bu tip linklerin çokluğu…

 

Listeyi bu şekilde çoğaltabilirsiniz.

 

Sandbox’dan Nasıl Çıkarım ?

 

Sandbox’dan çıkmanın en iyi yolu, yapılan SEO hatalarından bir an evvel kurtulup, siteyi SEO kurallarına uygun biçimde yapılandırıp yayınlamaktır. Bunun için bir SEO uzmanından yardım almanızda fayda var zira bu oldukça teknik bir konu. Sandbox olaylarının büyük çoğunluğu site içi hatalardan kaynaklansa da, kimi zaman site dışı yapılan hatalardan da kaynaklı filtreye takılma durumları gözlemlenmektedir. Bun tespit etmek biraz daha zor olabilir. Kimi SEO araçları bu konuda bazı algoritmalar ile size yardım ediyor ancak bunlar %100 kesinlikte bilgiler değildir.

domains by toxic score

 

Örneğin yukarıdaki rapor Semrush aracındaki, “Backlink Analiz Raporu” dur. Burada Toxic linklerin %5 (ortalama) olduğu verilmiş.